niedziela, 11 października 2015

Wegańskie pierogi ruskie

Chodziły za mną pierogi. I to koniecznie ruskie! Ale wegańskie ruskie, to da się zrobić? Oczywiście, że tak! :) Z powodu niespodziewanie wolnego niedzielnego popołudnia, zakasałam rękawy i wzięłam się do roboty. Uwierzcie mi, że nie odróżnilibyście w smaku pierogów wegańskich od tych niewegańskich :) Zamiast sera tradycyjnego użyłam sera tofu, a ciasto na pierogi zrobiłam tylko z mąki i wody. Ach, pychota!!!!


Składniki (przepis na ok. 40 pierogów).

Ciasto:
  • ok 300 g mąki - ja użyłam pszennej
  • woda „na oko” - ok. 1 szklanki
  • 1/2 łyżeczki soli

Farsz:
  • jedna naprawdę duża cebula
  • 5 średnich ziemniaków
  • kostka tofu naturalnego
  • pieprz
  • sól
  • olej roślinny

Sposób przygotowania: 
Mąkę wraz z wodą wyrabiam w sporej misce do uzyskania elastycznego ciasta. Gdy klei się do rąk, dosypać mąki. Gdy staje się za suche - odrobinę wody. Ciasto wyrabia się "na oko", ciężko podać idealne proporcje. Najważniejsze jest to, żeby ciasto było elastyczne i nie za suche. 
Po wyrobieniu ciasta odstawiam je w misce pod czystą ściereczką.

Cebulę kroję na bardzo drobną kostkę i podsmażam na rozgrzanej z olejem patelni. Ziemniaki gotuję w skórkach, osolonej wodzie. Gdy się ugotują rozgniatam je, dodaję do nich podsmażoną cebulę oraz pokruszone tofu. Wszystko bardzo dokładnie ze sobą mieszam, po czym dodaję soli i pieprzu do smaku. Smak farszu powinien być wyrazisty, absolutnie nie mdły. 

Ciasto rozwałkowuję na blacie posypanym mąką i wycinam kółeczka (ja wycinałam okrągłą szklanką - miała idealny wymiar:)). W każde kółko nakładam czubatą łyżeczkę farszu, uklepuję i sklejam pierożka. Pierogi gotuję we wrzącej, osolonej wodzie ok 1 min (na średni garnek wkładam po 6-7 pierożków). Po wyjęciu przepłukuję zimną wodą, aby uniknąć sklejenia. Smacznego!!!! :)



3 komentarze:

  1. Czy istnieje sposób na zastąpienie mąki pszennej przez bezglutenową lecz tak, aby po ostudzeniu nie dochodziło po pewnym czasie do pękania ugotowanych już pierogów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam szczerze, ze nigdy nie udało mi sie zrobić pierogów z mąka bezglutenowa :( popytam jednak znajomych bezglutenowcow, jak sobie radzą z pierogami i co by polecali ;)

      Usuń